آشنایی با مقبره کوروش {پاسارگاد}

چهار شنبه 2 آذر 1401 527 بازدید کننده گروه جاذبه‌های گردشگری شیراز

پاسارگاد مجموعه‌ای از چند اثر تاریخی معروف و مشهور باستانی است که برای ایرانی‌ها ارزش فراوانی دارد؛ «مقبره‌ی کوروش»، «آرامگاه کمبوجیه» و مجموعه پادشاهی از جمله‌ی مهم‌ترین آثار به‌جا مانده از حکومت «هخامنشیان» و  مکان های دیدنی شیراز هستند. اگرچه دیدن پاسارگاد می‌تواند زمان‌بر باشد، اما نباید از کنار آن عبور کنید، چون این مجموعه یکی از مهم‌ترین شاهکارهای معماری دوران باستان ایران است.

بنای پاسارگاد تلفیقی از معماری‌های ایران، «بین‌النهرین» و «آناتولی»‌ست که با مهارت باهم ترکیب شده‌اند. امروز از پاسارگاد، شهری که «کوروش کبیر» به‌عنوان پایتخت فرمانروایی‌اش انتخاب کرد، چیزی جز مقبره‌‌اش باقی نمانده است. این مقبره که تقریبا سالم است، به همراه «کاروانسرای مظفری»، «مقبره‌ی کمبوجیه»، «کاخ اختصاصی»، «کاخ بار عام» و… از جمله آثار باستانی این منطقه‌ محسوب می‌شوند.

آدرس : 

شهر «پارسه» یا «پاسارگاد» خارج از شهر شیراز است و حدود ۱۳۶ کیلومتر باید در جاده‌ی شیراز-اصفهان برانید تا به آن برسید. اگر با ماشین از مسیر اصفهان می‌آیید کارتان راحت‌تر است، چون در همین مسیر به شهر پارسه می‌رسید.

برای آنکه از شیراز به پاسارگاد برویم، مسیرمان به سمت اصفهان است و در راه به سعادت شهر می‌رسیم. سعادت شهر مرکز شهرستان پاسارگاد است و اسمش روی لوح‌های تخت‌جمشید نقش بسته.

۲۰ کیلومتر که از سعادت‌شهر بگذریم، از جاده فرعی روستای مادر سلیمان و کول شور به پاسارگاد می‌رسیم. اگر وقت داریم بهتر است در روستای مادر سلیمان توقف کنیم و علاوه بر هواخوری و دیدن طبیعت، چای ذغالی هم بخوریم. این منطقه تنها دو کیلومتر تا دشت مرغاب فاصله دارد. دشتی زیبا که به دلیل داشتن مراتع و چشمه‌ها و دریاچه مصنوعی‌اش به آن نگین فارس می‌گویند


آشنایی با مقبره کوروش {پاسارگاد}268884211/23/2022پاسارگاد مجموعه‌ای از چند اثر تاریخی معروف و مشهور باستانی است که برای ایرانی‌ها ارزش فراو... پاسارگاد مجموعه‌ای از چند اثر تاریخی معروف و مشهور باستانی است که برای ایرانی‌ها ارزش فراوانی دارد؛ «مقبره‌ی کوروش»، «آرامگاه کمبوجیه» و مجموعه پادشاهی از جمله‌ی مهم‌ترین آثار به‌جا مانده از حکومت «هخامنشیان» و  مکان های دیدنی شیراز هستند. اگرچه دیدن پاسارگاد می‌تواند زمان‌بر باشد، اما نباید از کنار آن عبور کنید، چون این مجموعه یکی از مهم‌ترین شاهکارهای معماری دوران باستان ایران است.بنای پاسارگاد تلفیقی از معماری‌های ایران، «بین‌النهرین» و «آناتولی»‌ست که با مهارت باهم ترکیب شده‌اند. امروز از پاسارگاد، شهری که «کوروش کبیر» به‌عنوان پایتخت فرمانروایی‌اش انتخاب کرد، چیزی جز مقبره‌‌اش باقی نمانده است. این مقبره که تقریبا سالم است، به همراه «کاروانسرای مظفری»، «مقبره‌ی کمبوجیه»، «کاخ اختصاصی»، «کاخ بار عام» و… از جمله آثار باستانی این منطقه‌ محسوب می‌شوند.آدرس : شهر «پارسه» یا «پاسارگاد» خارج از شهر شیراز است و حدود ۱۳۶ کیلومتر باید در جاده‌ی شیراز-اصفهان برانید تا به آن برسید. اگر با ماشین از مسیر اصفهان می‌آیید کارتان راحت‌تر است، چون در همین مسیر به شهر پارسه می‌رسید.برای آنکه از شیراز به پاسارگاد برویم، مسیرمان به سمت اصفهان است و در راه به سعادت شهر می‌رسیم. سعادت شهر مرکز شهرستان پاسارگاد است و اسمش روی لوح‌های تخت‌جمشید نقش بسته.۲۰ کیلومتر که از سعادت‌شهر بگذریم، از جاده فرعی روستای مادر سلیمان و کول شور به پاسارگاد می‌رسیم. اگر وقت داریم بهتر است در روستای مادر سلیمان توقف کنیم و علاوه بر هواخوری و دیدن طبیعت، چای ذغالی هم بخوریم. این منطقه تنها دو کیلومتر تا دشت مرغاب فاصله دارد. دشتی زیبا که به دلیل داشتن مراتع و چشمه‌ها و دریاچه مصنوعی‌اش به آن نگین فارس می‌گویند5.0
ارتباط با پشتیبانی شیرازجا
محصول مورد نظر با موفقیت به سبد خرید شما اضافه گردید