آشنایی با آرامگاه سعدی

چهار شنبه 2 آذر 1401 403 بازدید کننده گروه جاذبه‌های گردشگری شیراز

زندگینامه کوتاه سعدی

بومحمّد مُشرف‌الدین مُصلِح بن عبدالله بن مشرّف، که همه ما او را با نام سعدی شیرازی می‌شناسیم، یکی از بزرگ‌ترین شاعران پارسی‌زبان است. با این‌حال اطلاعاتِ قطعیِ کمی راجع به زندگی شخصی این استاد سخن فارسی وجود دارد. امروزه هر آنچه از زندگی‌نامه او می‌دانیم، از آثار خود او به دست آمده است.

سعدی در قرن هفتم هجری ‌قمری می‌زیست، اما در رابطه با سال تولد او اختلاف‌نظر وجود دارد. وی که زاده شیراز است، به احتمال زیاد در سال 606 هجری‌قمری متولد شده است، اما سال تولد او را در حدود سال 585 و بین سال‌های 610 تا 615 نیز تخمین زده‌اند. همانطور که در اشعار او می‌خوانیم، از همان کودکی تحت تعلیم و تربیت پدرش، سعد بن زنگی (از اتابکان فارس) قرار گرفت. با این‌حال خیلی زود و در 12 سالگی او را از دست داد.

دوران نوجوانی سعدی مصادف با یورش مغولان به ایران بود، برای همین تصمیم گرفت برای تحصیل به بغداد برود. سپس تحصیلاتش را در نظامیه بغداد که مرکز علم و دانش اسلام به شمار می‌رفت، زیر نظر بزرگ‌ترین علمای آن زمان ادامه داد. پس از اتمام تحصیلاتش، همان‌طور که شیوه‌ی مسلکان بود، به سرزمین‌های بسیار زیادی سفر کرد و پس از گذشت 30 سال، به شیراز بازگشت. بعد از آن نیز تا آخر عمر در شیراز ماند و همان‌جا در گذشت. پس از وفاتش، او را در همان خانقاهی که در آن زندگی می‌کرد به خاک سپردند.

بهترین زمان بازدید از سعدیه

بهترین زمان سفر به شیراز و زیارت سعدی را از زبان خود او بشنوید:

 

خوشا تفرج نوروز خاصه در شیراز        که برکند دل مرد مسافر از وطنش

 

آدرس

در هر جای شیراز که هستید، ابتدا خود را به بلوار دلگشا برسانید. پس از رسیدن به چهارراه دلگشا، به سمت راست بپیچید و وارد بلوار بوستان شوید. بلوار بوستان را تا انتهای آن ادامه دهید تا در ورودی سعدیه را ببینید.

 

 


آشنایی با آرامگاه سعدی268884211/23/2022زندگینامه کوتاه سعدیبومحمّد مُشرف‌الدین مُصلِح بن عبدالله بن مشرّف، که همه ما او را با نام سعدی... زندگینامه کوتاه سعدیبومحمّد مُشرف‌الدین مُصلِح بن عبدالله بن مشرّف، که همه ما او را با نام سعدی شیرازی می‌شناسیم، یکی از بزرگ‌ترین شاعران پارسی‌زبان است. با این‌حال اطلاعاتِ قطعیِ کمی راجع به زندگی شخصی این استاد سخن فارسی وجود دارد. امروزه هر آنچه از زندگی‌نامه او می‌دانیم، از آثار خود او به دست آمده است.سعدی در قرن هفتم هجری ‌قمری می‌زیست، اما در رابطه با سال تولد او اختلاف‌نظر وجود دارد. وی که زاده شیراز است، به احتمال زیاد در سال 606 هجری‌قمری متولد شده است، اما سال تولد او را در حدود سال 585 و بین سال‌های 610 تا 615 نیز تخمین زده‌اند. همانطور که در اشعار او می‌خوانیم، از همان کودکی تحت تعلیم و تربیت پدرش، سعد بن زنگی (از اتابکان فارس) قرار گرفت. با این‌حال خیلی زود و در 12 سالگی او را از دست داد.دوران نوجوانی سعدی مصادف با یورش مغولان به ایران بود، برای همین تصمیم گرفت برای تحصیل به بغداد برود. سپس تحصیلاتش را در نظامیه بغداد که مرکز علم و دانش اسلام به شمار می‌رفت، زیر نظر بزرگ‌ترین علمای آن زمان ادامه داد. پس از اتمام تحصیلاتش، همان‌طور که شیوه‌ی مسلکان بود، به سرزمین‌های بسیار زیادی سفر کرد و پس از گذشت 30 سال، به شیراز بازگشت. بعد از آن نیز تا آخر عمر در شیراز ماند و همان‌جا در گذشت. پس از وفاتش، او را در همان خانقاهی که در آن زندگی می‌کرد به خاک سپردند.بهترین زمان بازدید از سعدیهبهترین زمان سفر به شیراز و زیارت سعدی را از زبان خود او بشنوید: خوشا تفرج نوروز خاصه در شیراز        که برکند دل مرد مسافر از وطنش آدرسدر هر جای شیراز که هستید، ابتدا خود را به بلوار دلگشا برسانید. پس از رسیدن به چهارراه دلگشا، به سمت راست بپیچید و وارد بلوار بوستان شوید. بلوار بوستان را تا انتهای آن ادامه دهید تا در ورودی سعدیه را ببینید.  5.0
ارتباط با پشتیبانی شیرازجا
محصول مورد نظر با موفقیت به سبد خرید شما اضافه گردید