مراکز دیدنی شیراز

پنج شنبه 20 بهمن 1401 561 بازدید کننده گروه جاذبه‌های گردشگری شیراز

از شعر در شهر شاعران گرفته تا قدم زدن در امپراتوری ۲۵۰۰ ساله هخامنشیان، تنها بخشی از زیبایی های شهر شیراز است.

بیش از 2000 سال است، که شیراز به عنوان مرکز تمدن ایرانی شناخته شده است. این شهر پایتخت ایران در زمان سلسله زندیه بوده است.

پس جای تعجب نیست که مرکز استان فارس یکی از محبوب ترین مقاصد ایران است.

چه از علاقه‌مندان به تاریخ، چه به شعر، چه هنر یا طبیعت، شیراز برای همه افراد جذابیت خاص خود را دارد.

 

 بازدید از مکان‌های دیدنی شیراز

 

  • مسجد نصیرالملک (مسجد صورتی)

مسجد نصیرالملک که برای گردشگران بیشتر با نام مسجد صورتی شناخته می شود، یک شاهکار معماری باورنکردنی است و به لطف شیشه های رنگی و پرتوهای نور خورشید که به داخل نمازخانه می تابد، مشهور شده است.

نور خورشید با صد غمزه در شیشه‌های رنگارنگ مسجد می شکند، آنگاه رقص نوری شگفت انگیز را در میان مسجد بازتاب میکند.

بعد از بازدید از ساختمان از حیاط زیبای مسجد بازدید کنید. این مسجد به دلیل کاشی های صورتی زیبا که دیوارها را تزیین کرده و فضایی آرام به آن بخشیده است، با سایر مسجدهای ایران متفاوت است.

 

مسجد نصیرالملک

 

دلیل لقب «مسجد صورتی» به مسجد نصیرالملک به خاطر نمازخانه روشنی نیست که هنگام طلوع خورشید روشن می شود بلکه به خاطر کاشی‌های صورتی زیبا است که با انها دیوارها را تزئین شده است.

آدرس: شیراز، خیابان لطفعلی خان زند

ساعت کاری: همه روزه از ساعت 7 صبح تا 5 بعد از ظهر

 

  • تخت جمشید

تخت جمشید بقایای پایتخت امپراتوری قدرتمند ایران تنها 45 دقیقه با ماشین از شیراز فاصله دارد

داریوش کبیر پادشاه بزرگ ایران این شهر را در 518 سال قبل از میلاد تأسیس و از آن عمدتاً به عنوان مرکز پذیرایی و جشن های تشریفاتی استفاده می کرد. تخت جمشید امروز در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد.

حتی با نگاهی به ویرانه های امروزی، می توانید ثروت و عظمت امپراتوری ایران را در ساخت آن مشاهده کنید. در آن زمان تخت جمشید ثروتمندترین شهر زیر آفتاب بود!

برخی از نقش‌های برجسته در وضعیت عالی قرار دارند در حالی که سایر قسمت‌ها نشانه‌هایی از ویرانی و وحشیگری اسکندر مقدونی را نشان می‌دهند. آنچه از تخت جمشید حتی پس از آتش سوزی در طی  قرن ها باقی مانده است، هنوز به طور عمده چشمگیر و جذاب است.

از معماری 2500 ساله، پلکان زیبا تزئین شده با نقش برجسته، چندین قصر، خزانه دولتی، خانه های نگهبانی و دروازه های باشکوه لذت ببرید.

توصیه می کنیم از کفش مناسب استفاده کنید تا بتوانید از تپه تا مقبره اردشیر بالا بروید!

ساعات کاری: در تابستان، همه روزه از ساعت 8 صبح تا 8 بعد از ظهر؛ در زمستان هر روز از ساعت 8 صبح تا 6 بعد از ظهر

 تخت جمشید

 

 

  • زیارتگاه شاهچراغ

زیارتگاه شاهچراغ مکان زیارتی و همچنین سیاحتی در شیراز است. که بعد از حرم امام رضا در مشهد و فاطمه معصومه در قم یکی از مهم ترین مراکز زیارتی در ایران بحساب می اید.

فضای داخلی مسجد زیباست. می توان گفت حداقل یک میلیون قطعه کوچک ایینه ایی وجود دارد که شما را شگفت زده می کند.

نمای بیرونی حرم نیز به همان اندازه خیره کننده است. مقبره به خاطر گنبد شکلش که از هزاران قطعه کاشی ساخته شده است، مشهور است. همچنین دو مناره کوتاه نیز در دو انتهای ستون اصلی معبد قرار دارد که به عظمت آن کمک بیشتری می کند. اطراف حرم را صحن وسیعی احاطه کرده است.

زیبایی معبد در هنگام غروب که نورهای معبد توجه رهگذران را به خود جلب می کند بیش از همه نمایان می شود.

 

 شاهچراغ

 

آدرس: منطقه 8

ساعات کاری: همه روزه از ساعت 9 صبح تا 10 شب

 

در خیابان‌های شیراز پرسه بزنید

هنگامی که از تمام نقاط اصلی شهر دیدن کردید، کمی وقت بگذارید و در خیابان های شهر پرسه بزنید و از لهجه ی قشنگ شیرازی ها لذت ببرید. شیراز واقعا زیباست، خیابان هایش پر از شور و نشاط زندگی است. فرهنگ و اصالت ناب شیرازی را می توانید در بیرون از هتل و اقامتگاه تان جایی در کوچه و پس کوچه های شیراز پیدا کنید.

 باغ‌ها، عمارت‌ها، مقبره‌ها همگی با جزئیات پیچیده تاریخ چشمگیر پوشیده شده‌اند.

از صحبت با مردم محلی، به ویژه افراد سالخورده دریغ نکنید.

شیرازی ها بسیار مهمان نواز هستند. پس از گم شدن در شلوغی خیابان ها، به سمت بازار وکیل حرکت کنید.

 

  • بازار وکیل

بازار وکیل بزرگ‌ترین و معروف‌ترین و قدیمی ترین بازار شهر است. بازار شیرازی که حتما باید دید!

بنا بر برخی منابع، این بازار در قرن  یازدهم پس از میلاد تأسیس شده است (بله، درست خواندید!) اما ظاهر امروزی آن در سال 1137 خورشیدی پس از تکمیل آن توسط اتابکان فارس به وجود آمده است.

این بازار به سفارش کریم خان ساخته شد. به این مظور که می‌خواست شیراز به قطب تجاری معروفی تبدیل شود. این بازار از آجر، سنگ آهک و گچ ساخته شده و از این رو یکی از زیباترین بناهای ایران است.

 این بازار دارای حیاط های زیبا، حمام ها و مغازه های قدیمی است. در مورد کالاها، اینجا هر چیزی از فرش ایرانی، ادویه، شیرینی گرفته تا آثار باستانی پیدا خواهید کرد.

وقتی کاوش در بازار را تمام کردید، می توانید برای دیدن برخی از زیباترین ساختمان ها قدم بزنید. چند مسجد در مجاورت بازار وجود دارد که دیدن شان خالی از لطف نیست.

اگر از گشت و گذار و خرید خسته شدید، تعدادی کافه و رستوران نیز در داخل بازار پیدا خواهید کرد. می توانید با یک فنجان چای استراحت کنید یا از غذاهای سنتی شیرازی بچشید.

 ساعات کاری: شنبه تا پنجشنبه از ساعت 8 صبح تا 9 شب

خرید از بازار وکیل شیراز را فراموش نکنید.

 بازار وکیل

 

  • مسجد وکیل

مسجد وکیل درست در مجاورت بازار وکیل و حمام وکیل به دستور کریم خان زند بعنوان مسجد جامع جدید شهر شیراز در تاریخ 1187 هجری قمری ساخته شد.

وکیل به معنای نایب السلطنه، عنوانی که برای کریم خان در این حکومت به کار می رفت. این مسجد در دوره قاجار مرمت شد.

مسجد یک جواهر معماری است و با اندازه و هنر خود بیننده را شگفت زده می کند.

یک حیاط بزرگ با حوض در جلوی مسجد وجود دارد که بیشتر بر زیبایی آن تاکید دارد.

دروازه های ورودی با کاشی های رنگارنگ به شکل گل تزئین شده است. کاشی های گلدار از ویژگی های دوره قاجار است. چیزی که در مورد این مسجد غیرعادی است این است که به جای چهار ایوان معمولی، فقط دو ایوان دارد.

نمازخانه شبانه یکی از چشمگیرترین محوطه های مسجد است که دارای 48 ستون یکپارچه است.

آدرس: خیابان طالقانی

ساعات کاری: در بهار و تابستان همه روزه از ساعت 8:30 الی 20:30 در پاییز و زمستان همه روزه از ساعت 8 الی 20

 مسجد وکلی

 

  • باغ ارم

یکی از زیباترین باغ های دیدنی در شیراز بدون شک باغ تاریخی ایرانی به نام ارم است.

 باغ ارم در قسمت شمالی رودخانه خشک واقع شده است. برخی منابع نشان می‌دهند که این باغ‌ها بین قرن دهم و یازدهم هجری در زمان حکومت سلجوقیان ساخته شده‌ است و بعدها توسط سلسله زندیه بازسازی شده‌اند.

امروزه باغ ارم بخشی از باغ گیاه شناسی شیراز است. باغ گیاه شناسی توسط دانشگاه شیراز اداره می شود و در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

ارم در قرآن کتاب مقدس اسلام به بهشت ​​ترجمه شده است. با گل ها و درختان زیبای آن که قدمت آن به 3000 سال پیش بازمی گردد، جای تعجب نیست که چرا این بباغ ارم نام دارد.

محمدقلی خان، یکی از رؤسای ایل قشقایی، ساخت عمارت زیبا را که قسمت مرکزی باغ را در بر می گیرد، سفارش داد. عمارت یکی از چشمگیرترین قسمت های باغ است.

یک روز کامل را در باغ ارم بگذرانید و از شکوفه های درختان و سایه درختان سر به فلک کشیده سرو لذت ببرید. باغ ارم یکی از مکان های آرامش بخش شیراز است.

 آدرس: خیابان ارم منطقه 1

ساعت کاری: همه روزه از ساعت 8 صبح الی 20:30

 باغ ارم

 

  • آرامگاه حافظ

آرامگاه حافظ و تالار یادبود مجاور آن به یاد حافظ شاعر پرآوازه فارسی زبان ساخته شده است.

آنها در سال 1314 توسط معمار فرانسوی آندره گدار، در محل ساختار قبلی ساخته شده در سال 1317 ساخته شد.

آرامگاه حافظ یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری در شیراز است. اطراف آن را حوض های مستطیل شکل زیبا، درختان و مسیرها احاطه کرده است.

بسیاری از اقلام باغ با اشعار حافظ حکاکی شده اند، بیشتر آن دقیقاً در قسمت هایی از باغ است که خود اشعار در مورد آن سروده شده است.

 آرامگاه حافظ یکی از محبوب‌ترین مکان‌های ملاقات مردم این شهر است. وقتی در باغ های مصلی که در شعر حافظ بارها به آن اشاره شده است، می توانید بفهمید که چرا حافظ را بزرگترین شاعر فرهنگ فارسی می دانند. او درباره عشق، ایمان می نوشت و طنزپردازی عالی بودو همچنین سیاستمداران و حاکمان زمان خود را نقد می کرد.

ساعات کاری: همه روزه از ساعت 8 صبح تا 10 شب (به جز جمعه، تا ساعت 11 شب)

 

 حافظیه

 

 محل اقامت در شیراز

شیراز که یکی از پرطرفدارترین شهرهای ایران است، امکانات اقامتی زیادی دارد. چه به هتل‌های 5 ستاره لوکس علاقه‌مند باشید و چه به اقامتگاه های سنتی چه اجاره اپارتمان و منزل مبله ارزان قیمت، با هر بودجه‌ای اقامتگاهی پیدا خواهید کرد.

 توصیه شیرازجا: به دلیل آب و هوای معتدل شیراز می‌توانید در هر فصلی به این شهر سفر کنید، اما اگر می‌خواهید تمام آنچه شیراز به آن معروف است را تجربه کنید، در بهار سفر کنید.  لذت بردن از بوی تند یاس موجود در هوا، بلبل خوش آواز و چای بهار نارنج سفرتان را به یاد ماندنی خواهد کرد.

 

 

 

 

 

 

 

 


مراکز دیدنی شیراز26888422/9/2023از شعر در شهر شاعران گرفته تا قدم زدن در امپراتوری ۲۵۰۰ ساله هخامنشیان، تنها بخشی از زیبایی های شهر ... از شعر در شهر شاعران گرفته تا قدم زدن در امپراتوری ۲۵۰۰ ساله هخامنشیان، تنها بخشی از زیبایی های شهر شیراز است.بیش از 2000 سال است، که شیراز به عنوان مرکز تمدن ایرانی شناخته شده است. این شهر پایتخت ایران در زمان سلسله زندیه بوده است.پس جای تعجب نیست که مرکز استان فارس یکی از محبوب ترین مقاصد ایران است.چه از علاقه‌مندان به تاریخ، چه به شعر، چه هنر یا طبیعت، شیراز برای همه افراد جذابیت خاص خود را دارد.  بازدید از مکان‌های دیدنی شیراز مسجد نصیرالملک (مسجد صورتی)مسجد نصیرالملک که برای گردشگران بیشتر با نام مسجد صورتی شناخته می شود، یک شاهکار معماری باورنکردنی است و به لطف شیشه های رنگی و پرتوهای نور خورشید که به داخل نمازخانه می تابد، مشهور شده است.نور خورشید با صد غمزه در شیشه‌های رنگارنگ مسجد می شکند، آنگاه رقص نوری شگفت انگیز را در میان مسجد بازتاب میکند.بعد از بازدید از ساختمان از حیاط زیبای مسجد بازدید کنید. این مسجد به دلیل کاشی های صورتی زیبا که دیوارها را تزیین کرده و فضایی آرام به آن بخشیده است، با سایر مسجدهای ایران متفاوت است.  دلیل لقب «مسجد صورتی» به مسجد نصیرالملک به خاطر نمازخانه روشنی نیست که هنگام طلوع خورشید روشن می شود بلکه به خاطر کاشی‌های صورتی زیبا است که با انها دیوارها را تزئین شده است.آدرس: شیراز، خیابان لطفعلی خان زندساعت کاری: همه روزه از ساعت 7 صبح تا 5 بعد از ظهر تخت جمشیدتخت جمشید بقایای پایتخت امپراتوری قدرتمند ایران تنها 45 دقیقه با ماشین از شیراز فاصله داردداریوش کبیر پادشاه بزرگ ایران این شهر را در 518 سال قبل از میلاد تأسیس و از آن عمدتاً به عنوان مرکز پذیرایی و جشن های تشریفاتی استفاده می کرد. تخت جمشید امروز در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد.حتی با نگاهی به ویرانه های امروزی، می توانید ثروت و عظمت امپراتوری ایران را در ساخت آن مشاهده کنید. در آن زمان تخت جمشید ثروتمندترین شهر زیر آفتاب بود!برخی از نقش‌های برجسته در وضعیت عالی قرار دارند در حالی که سایر قسمت‌ها نشانه‌هایی از ویرانی و وحشیگری اسکندر مقدونی را نشان می‌دهند. آنچه از تخت جمشید حتی پس از آتش سوزی در طی  قرن ها باقی مانده است، هنوز به طور عمده چشمگیر و جذاب است.از معماری 2500 ساله، پلکان زیبا تزئین شده با نقش برجسته، چندین قصر، خزانه دولتی، خانه های نگهبانی و دروازه های باشکوه لذت ببرید.توصیه می کنیم از کفش مناسب استفاده کنید تا بتوانید از تپه تا مقبره اردشیر بالا بروید!ساعات کاری: در تابستان، همه روزه از ساعت 8 صبح تا 8 بعد از ظهر؛ در زمستان هر روز از ساعت 8 صبح تا 6 بعد از ظهر   زیارتگاه شاهچراغزیارتگاه شاهچراغ مکان زیارتی و همچنین سیاحتی در شیراز است. که بعد از حرم امام رضا در مشهد و فاطمه معصومه در قم یکی از مهم ترین مراکز زیارتی در ایران بحساب می اید.فضای داخلی مسجد زیباست. می توان گفت حداقل یک میلیون قطعه کوچک ایینه ایی وجود دارد که شما را شگفت زده می کند.نمای بیرونی حرم نیز به همان اندازه خیره کننده است. مقبره به خاطر گنبد شکلش که از هزاران قطعه کاشی ساخته شده است، مشهور است. همچنین دو مناره کوتاه نیز در دو انتهای ستون اصلی معبد قرار دارد که به عظمت آن کمک بیشتری می کند. اطراف حرم را صحن وسیعی احاطه کرده است.زیبایی معبد در هنگام غروب که نورهای معبد توجه رهگذران را به خود جلب می کند بیش از همه نمایان می شود.   آدرس: منطقه 8ساعات کاری: همه روزه از ساعت 9 صبح تا 10 شب در خیابان‌های شیراز پرسه بزنیدهنگامی که از تمام نقاط اصلی شهر دیدن کردید، کمی وقت بگذارید و در خیابان های شهر پرسه بزنید و از لهجه ی قشنگ شیرازی ها لذت ببرید. شیراز واقعا زیباست، خیابان هایش پر از شور و نشاط زندگی است. فرهنگ و اصالت ناب شیرازی را می توانید در بیرون از هتل و اقامتگاه تان جایی در کوچه و پس کوچه های شیراز پیدا کنید. باغ‌ها، عمارت‌ها، مقبره‌ها همگی با جزئیات پیچیده تاریخ چشمگیر پوشیده شده‌اند.از صحبت با مردم محلی، به ویژه افراد سالخورده دریغ نکنید.شیرازی ها بسیار مهمان نواز هستند. پس از گم شدن در شلوغی خیابان ها، به سمت بازار وکیل حرکت کنید. بازار وکیلبازار وکیل بزرگ‌ترین و معروف‌ترین و قدیمی ترین بازار شهر است. بازار شیرازی که حتما باید دید!بنا بر برخی منابع، این بازار در قرن  یازدهم پس از میلاد تأسیس شده است (بله، درست خواندید!) اما ظاهر امروزی آن در سال 1137 خورشیدی پس از تکمیل آن توسط اتابکان فارس به وجود آمده است.این بازار به سفارش کریم خان ساخته شد. به این مظور که می‌خواست شیراز به قطب تجاری معروفی تبدیل شود. این بازار از آجر، سنگ آهک و گچ ساخته شده و از این رو یکی از زیباترین بناهای ایران است. این بازار دارای حیاط های زیبا، حمام ها و مغازه های قدیمی است. در مورد کالاها، اینجا هر چیزی از فرش ایرانی، ادویه، شیرینی گرفته تا آثار باستانی پیدا خواهید کرد.وقتی کاوش در بازار را تمام کردید، می توانید برای دیدن برخی از زیباترین ساختمان ها قدم بزنید. چند مسجد در مجاورت بازار وجود دارد که دیدن شان خالی از لطف نیست.اگر از گشت و گذار و خرید خسته شدید، تعدادی کافه و رستوران نیز در داخل بازار پیدا خواهید کرد. می توانید با یک فنجان چای استراحت کنید یا از غذاهای سنتی شیرازی بچشید. ساعات کاری: شنبه تا پنجشنبه از ساعت 8 صبح تا 9 شبخرید از بازار وکیل شیراز را فراموش نکنید.  مسجد وکیلمسجد وکیل درست در مجاورت بازار وکیل و حمام وکیل به دستور کریم خان زند بعنوان مسجد جامع جدید شهر شیراز در تاریخ 1187 هجری قمری ساخته شد.وکیل به معنای نایب السلطنه، عنوانی که برای کریم خان در این حکومت به کار می رفت. این مسجد در دوره قاجار مرمت شد.مسجد یک جواهر معماری است و با اندازه و هنر خود بیننده را شگفت زده می کند.یک حیاط بزرگ با حوض در جلوی مسجد وجود دارد که بیشتر بر زیبایی آن تاکید دارد.دروازه های ورودی با کاشی های رنگارنگ به شکل گل تزئین شده است. کاشی های گلدار از ویژگی های دوره قاجار است. چیزی که در مورد این مسجد غیرعادی است این است که به جای چهار ایوان معمولی، فقط دو ایوان دارد.نمازخانه شبانه یکی از چشمگیرترین محوطه های مسجد است که دارای 48 ستون یکپارچه است.آدرس: خیابان طالقانیساعات کاری: در بهار و تابستان همه روزه از ساعت 8:30 الی 20:30 در پاییز و زمستان همه روزه از ساعت 8 الی 20  باغ ارمیکی از زیباترین باغ های دیدنی در شیراز بدون شک باغ تاریخی ایرانی به نام ارم است. باغ ارم در قسمت شمالی رودخانه خشک واقع شده است. برخی منابع نشان می‌دهند که این باغ‌ها بین قرن دهم و یازدهم هجری در زمان حکومت سلجوقیان ساخته شده‌ است و بعدها توسط سلسله زندیه بازسازی شده‌اند.امروزه باغ ارم بخشی از باغ گیاه شناسی شیراز است. باغ گیاه شناسی توسط دانشگاه شیراز اداره می شود و در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.ارم در قرآن کتاب مقدس اسلام به بهشت ​​ترجمه شده است. با گل ها و درختان زیبای آن که قدمت آن به 3000 سال پیش بازمی گردد، جای تعجب نیست که چرا این بباغ ارم نام دارد.محمدقلی خان، یکی از رؤسای ایل قشقایی، ساخت عمارت زیبا را که قسمت مرکزی باغ را در بر می گیرد، سفارش داد. عمارت یکی از چشمگیرترین قسمت های باغ است.یک روز کامل را در باغ ارم بگذرانید و از شکوفه های درختان و سایه درختان سر به فلک کشیده سرو لذت ببرید. باغ ارم یکی از مکان های آرامش بخش شیراز است. آدرس: خیابان ارم منطقه 1ساعت کاری: همه روزه از ساعت 8 صبح الی 20:30  آرامگاه حافظآرامگاه حافظ و تالار یادبود مجاور آن به یاد حافظ شاعر پرآوازه فارسی زبان ساخته شده است.آنها در سال 1314 توسط معمار فرانسوی آندره گدار، در محل ساختار قبلی ساخته شده در سال 1317 ساخته شد.آرامگاه حافظ یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری در شیراز است. اطراف آن را حوض های مستطیل شکل زیبا، درختان و مسیرها احاطه کرده است.بسیاری از اقلام باغ با اشعار حافظ حکاکی شده اند، بیشتر آن دقیقاً در قسمت هایی از باغ است که خود اشعار در مورد آن سروده شده است. آرامگاه حافظ یکی از محبوب‌ترین مکان‌های ملاقات مردم این شهر است. وقتی در باغ های مصلی که در شعر حافظ بارها به آن اشاره شده است، می توانید بفهمید که چرا حافظ را بزرگترین شاعر فرهنگ فارسی می دانند. او درباره عشق، ایمان می نوشت و طنزپردازی عالی بودو همچنین سیاستمداران و حاکمان زمان خود را نقد می کرد.ساعات کاری: همه روزه از ساعت 8 صبح تا 10 شب (به جز جمعه، تا ساعت 11 شب)    محل اقامت در شیرازشیراز که یکی از پرطرفدارترین شهرهای ایران است، امکانات اقامتی زیادی دارد. چه به هتل‌های 5 ستاره لوکس علاقه‌مند باشید و چه به اقامتگاه های سنتی چه اجاره اپارتمان و منزل مبله ارزان قیمت، با هر بودجه‌ای اقامتگاهی پیدا خواهید کرد. توصیه شیرازجا: به دلیل آب و هوای معتدل شیراز می‌توانید در هر فصلی به این شهر سفر کنید، اما اگر می‌خواهید تمام آنچه شیراز به آن معروف است را تجربه کنید، در بهار سفر کنید.  لذت بردن از بوی تند یاس موجود در هوا، بلبل خوش آواز و چای بهار نارنج سفرتان را به یاد ماندنی خواهد کرد.        5.0
ارتباط با پشتیبانی شیرازجا
محصول مورد نظر با موفقیت به سبد خرید شما اضافه گردید